dijous, 16 d’octubre del 2008

Volviendo a primaria...

Hola!!!!

Avui he tornat a veure a la meva gran amiga la tortuga del famosísim Winlogo!!!

En què consisteix?

WinLoGo és un llenguatge de programació que està orientat a l'Educació.
Les ordres per poder utilitzar-lo són en castellà. A la xarxa podem trobar manuals amb els que podem aprendre a programar amb Logo.

Aquesta és la pantalla que trobem en obrir el programa:


Es pot veure que la finestra es divideix en tres de m

Se puede ver que la ventana se divide a su vez en tres ventanas más pequeñas:

  • Finestra de Gràfics
  • Finestra de Treball
  • Finestra de Textos


La finestra de Gràfics

Es presenten els resultats de les ordres gràfiques, traçades i dibuixos realitzats per la tortuga.

La finestra de Treball

Aqueste admet tant ordres directes com programes.

Cada vegada que prenem "enter" es defineix la línia actual i s'executa si no està dins d'un programa. Detecta automàticament que s'inicia un quan s'introdueix la paraula "para" i la interpreta o defineix quan l'acabem amb la paraula "fin".


Aquesta distribució l'usuari la pot posar al seu gust. A més a més hi ha una barra de icones de ràpid accès a les operacions més habituals del programa.

Aquestes són les icones, són molt útils quan es coneix bé la seva funció.


El significat de cada icona és aquest:

  • Carregar
  • Editor de formes
  • Gravar
  • Variables
  • Imprimir
  • Netejar
  • Procediments i variables
  • Buscar/Substituir
  • Arbre de procediments
  • Interpretar (definir un programa)
  • Taula de colors
  • Tortugues
  • Tipus de lletra
  • Rotuladors
  • Finestra de Treball
  • Eixos Gràfics
  • Finestra de Textos
  • Mostrar últim error
  • Finestra de Gràfics
  • Carga fons Logo
  • Finestra d'Edició
  • Informació de la primitiva
  • Traçador
  • Índex d'ajuda

El WinLogo és un llenguatge molt orientat als traçats gràfics i dibuixos, per això hi ha tantes utilitats i primitives relacionades.

Ordres o primitives per començar

Les ordres més senzilles són les relacionades amb el dibuix. El WinLogo utilitza una tortuga per dibuixar. Aquesta simula la punta d'un llapis, per tant, segons desplacem la tortuga dibuixarem una cosa o una altra.

Llista de primitives gràfiques més habituals:

Sintaxi

Abreviatura

Exemple

Explicació

avanza num

av num

av 20

la tortuga avança 20 pasos dibuixant una línia d'aquesta distancia en la direcció del seu cap

retrocede num

re num

re 35

la tortuga recula 35 pasos dibuixant una línia d'aquesta distancia en la direcció de la cua

giraderecha gra

gd gra

gd 72

Gira la posició 72 graus cap a la dreta

giraizquierda gra

gi gra

gi 23

Gira la posició 23 graus cap a l'esquerra

subelápiz

sl

sl

Lleva la punta del llapis per a que la tortuga no dibuixi

bajalápiz

bl

bl

Baixa la punta del llapis per a que la tortuga pugui dibuixar

pongrosor num

pong num

pong 4

Posa el valor del gruix del llapis entre 1 i 10

poncolorlápiz num

poncl num

poncl 7

Posa el color del llapis de 0 a 256

borrapantalla

bp

bp

Esborra la pantalla de gràfics y col·loca la tortuga al centre

ponrumbo gra

-

ponrumbo 45

Situa la tortuga amb una trajectoria de 45 graus a partir de la vertical i cap a la dreta

goma

-

goma

La tortuga es comporta com un esborrany en comptes d'un llapis

ocultatortuga

ot

ot

Fa invisible la tortuga

muestratortuga

mt

mt

Fa visible la tortuga

rellena

-

rellena

Omple una figura tancada del color de la tortuga sempre que aquesta estigui dins de la figura


Aquestes primitives: AVANÇA, RECULA, GIRA DRETA i GIRA ESQUERRA corresponen a accions bàsiques dels seus moviments o dels seus dibuixos. El fet que aquestes accions puguin ser representades, i que el nen pugui identificar-se amb la tortuga, facilita tant el contacte amb l'ordinador com el progrés en la utilització d'aquestes primitives.

Altres primitives importants, ja que ajuden a simplificar els programes:

Sintaxi

Abreviatura

Exemple

Explicació

repite num[orden1orden2...]

-

repite 4[av 40 gd 90]

Repeteix 4 cops les ordres que estan entre corxeres

escribe obj

(escribe obj1 obj2...)

es

es [hola soy César]

Escriu la frase "hola soy César" en la finestra de Textos

espera cent

-

espera 125

Fa una pausa de 125 centésimes de segon en el programa que la conté


Aquí us deixo un dibuix, amb les ordres amb les que l'he fet.





Un saludín!!!